23 dec

Vind het juiste dieet

Op zoek naar een goed dieetHoe moeilijk kan het zijn om een goed dieet te vinden? Nog best moeilijk, blijkt dagelijks uit de vele bezoekers op onze website. Want een goed dieet vinden, dat is toch nog best een hele zoektocht. Wist je dat er verschillende soorten diëten zijn? Voor elk wat wils, dus. Maar welk dieet is dan het beste dieet voor jou? In dit artikel word je wijzer uit de vele verschillende dieetsoorten die er zijn en kun jij wellicht sneller de knoop doorhakken.

 

Een passend dieet

Wanneer je van plan bent om af te vallen, kan het helpen om een dieet te gebruiken. Een dieet biedt talloze voordelen. Zo geeft het je de richting aan die je in moet slaan om effectief vet te verbranden en je streefgewicht te bereiken. Een passend dieet is een dieetschema dat in jouw leven past. Dat is belangrijk, omdat een schema zich naar jou moet schikken en niet andersom. Een goede manier van afvallen is dus een manier waarvan je nauwelijks door hebt dat het een rol in je leven speelt. Zo’n manier van afvallen is een juist dieet en als je dat gevonden hebt, kun jij pas echt effectief en goed afvallen. Wanneer een dieet in je leven past, betekent dit dat je goed af kan vallen zonder dat je verder veel stil hoeft te staan bij het feit dat je aan het lijnen bent.

 

Drie verschillende soorten diëten

Er zijn op dit moment verschillende soorten diëten die je kan onderscheiden. De belangrijkste diëten komen hieronder aan bod. Hun voor- en nadelen worden voor je opgesomd, zodat je kan zien of het iets voor je is. Achtereenvolgens komen het eiwitdieet, het koolhydraatarme dieet en crash diëten aan bod.

 

Het eiwitdieet

Een afvalwijze die zich richt op eiwitten of proteïnes, is een eiwitdieet. Een goed eiwitdieet helpt je op zelfs twee manieren om doelgericht af te vallen. Zo zorgen de eiwitten ervoor dat je geen last hebt van een hongerig gevoel. Daarbij laten de eiwitten zich moeizaam door je lichaam verteren en kosten ze je dus energie. Met andere woorden: je reserves worden aangeboord en dus vet wordt voor jou verbrand. Een goed voorbeeld van een eiwitdieet is het Slanker Leven Plan van Vitadis, een overcompleet schema waarmee je zeker kan afvallen. Veel andere afvallers zweren bij het dr. Dukan dieet, wat ook wel gezien wordt als de grondlegger van het eiwitdieet. Een Nederlandse variant daarvan is het dr. Frank dieet, wat zich ook richt op eiwitten.

 

Koolhydraatarm dieet

Eigenlijk verschillen het eiwitdieet – wat hierboven besproken werd – en het koolhydraatarme dieet niet bijster veel van elkaar. Een koolhydraatarm dieet heeft als doel om zo min mogelijk koolhydraten te nuttigen. Volgens de achterliggende theorie zijn koolhydraten de echte dikmakers en zorgen die ervoor dat je aankomt. Veel diëten staan nauwelijks stil bij die koolhydraten en daardoor hebben veel mensen het idee dat diëten niet goed werken. Een koolhydraatarm dieet is makkelijk zelf uit te voeren door koolhydraten te gaan zoeken en te vervangen door producten met minder koolhydraten. Wat je zal merken is dat je veel terecht komt bij de eiwitrijke producten, oftewel de producten en gerechten die je volgens het eiwitdieet moet nuttigen. Een eiwitdieet en een koolhydraatarm dieet hebben dus bijzonder veel overlap.

 

Crash dieet

Een totaal andere tak van sport wordt gevormd door de zogenaamde crash diëten. Even ‘crashen’ wordt het ook wel genoemd. Idee is dat je in zeer korte tijd heel veel gewicht kan verliezen. Maar crash diëten zijn niet zo goed en makkelijk vol te houden als de meeste andere diëten, omdat je je als het ware letterlijk uithongert om op gewicht te komen. De meeste crash diëten staan namelijk maar enkele calorieën per dag toe (vaak minder dan de helft die je op een dag nodig hebt) en daardoor heb je continu honger en is een crash dieet heel ongezond en moeilijk vol te houden. Het meest ongezonde crash voorbeeld is het ziekenhuisdieet, maar dat wordt op de voet gevolgd door het 10 dagen dieet, het soepdieet en het yoghurtdieet. Crash diëten hebben inderdaad snel en veel resultaat, maar het is goed om je te realiseren dat dit van tijdelijke aard is. Zodra je het streefgewicht bereikt hebt, zal je weer aankomen.

 

Conclusie

Drie dieetsoorten zijn op dit moment erg in trek. Het betreft het eiwitdieet, gebaseerd op de inname van meer eiwitten, het koolhydraatarme dieet – waarbij je minder koolhydraten nuttigt en ook op zoek gaat naar meer eiwitrijke voeding – en het crash dieet. Die laatste is erg lastig, want er zijn veel negatieve gevolgen van het crash dieet. Het advies is dan ook om op zoek te gaan naar een dieet dat langere tijd effect zal hebben. Zo is het eiwitdieet een dieet waarmee duizenden mensen aan de slag zijn gegaan en die hebben allemaal hun streefgewicht bereikt en behouden. Voor een koolhydraatarm dieet geldt ongeveer hetzelfde, al geeft dat iets minder houvast. Hoe dan ook: van belang is dat jij moet afvallen en dat jij dus een manier van afvallen zoekt die bij je past. Een dieet waar je zogezegd blij van wordt en waarbij jij het gevoel hebt dat het je inderdaad gaat helpen om je streefgewicht te bereiken.