15 jan

Wat te doen met het ziekenhuisdieet?

ziekenhuisdieet afbeeldingIn dit artikel wordt gewaarschuwd voor het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet is namelijk, volgens de schrijver, een gevaarlijk en niet aan te raden dieet. Waarom kun je het ziekenhuisdieet beter uit de weg gaan als je wil afvallen? We geven je hier een korte samenvatting van het dieet en geven ook aan wat de nadelen zijn als je dit dieet volgt. Wellicht ben je in staat om naar aanleiding van dit artikel op zoek te gaan naar een ander dieet, dat beter helpt om je streefgewicht te bereiken.

 

Wat is een ziekenhuisdieet?

Een ziekenhuisdieet is een dieet waarbij je in korte tijd heel veel gewicht kan verliezen. Dat gebeurt door een patroon te volgen (of eigenlijk een dieet schema) dat heel erg streng is. Uitgangspunten bij het ziekenhuisdieet zijn de volgende:

  • Je eet per dag minder dan duizend calorieën (en komt daarmee dus slechts toe aan maximaal 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid);
  • Je eet vooral producten die weinig vet en koolhydraten bevatten;
  • Op het menu staan vooral fruit, groenten en magere producten (zoals magere zuivelproducten en magere vleessoorten);
  • Het ziekenhuisdieet volg je een dag of tien en in die tijd kun je veel gewicht verliezen.

Het ziekenhuisdieet wordt als dieet voornamelijk geschaard onder de zogenaamde crash diëten. Dat zijn diëten die tot doel hebben om je snel op een gewenst gewicht te krijgen. Voorbeelden van die diëten zijn diëten waarbij je weinig eet. In sommige kringen worden dit ook wel de uithongerdiëten genoemd. Ze zijn theoretisch vaak slecht onderbouwd en hebben een vervelende uitwerking op zowel je mentale als fysieke gesteldheid.

 

Voorbeeld van een dieet schema

Een dieet schema dat je aan zou kunnen treffen bij het ziekenhuisdieet is bijvoorbeeld het volgende.

 

Maandag (lunch):

één sinaasappel of 1 grapefruit

één ei

twee bekers yoghurt, halfvol of mager

twee beschuiten of geroosterd brood

 

Maandag (diner):

twee tomaten

twee eieren

één beker yoghurt, halfvol of mager

twee beschuiten of geroosterde boterhammen

een halve krop sla met een klein beetje olie, zout en azijn

 

Dinsdag (lunch):

één sinaasappel of 1 grapefruit

één ei

twee bekers yoghurt, halfvol of mager

twee beschuiten of geroosterd brood

 

Dinsdag (diner):

één sinaasappel of grapefruit

één tomaat

één beker yoghurt, halfvol of mager

één beschuit of geroosterde boterham

één beef tartar (mag gegrild)

 

Woensdag (lunch):

één sinaasappel of 1 grapefruit

één ei

twee bekers yoghurt, halfvol of mager

twee beschuiten of geroosterd brood

 

Woensdag (diner):

één sinaasappel of grapefruit

125 gr. biefstuk (gegrild)

één beker yoghurt, halfvol of vol

één beschuit of geroosterd broodje

 

Donderdag (lunch):

125 gr. kwark

één tomaat

één zure augurk

één beschuit of geroosterde boterham

 

Donderdag (diner):

één appel

twee tomaten

één beef tartar (eventueel gegrild)

één beschuit of geroosterd broodje

 

Vrijdag (lunch):

200 gr. vis (mag je zelf kiezen)

één tomaat

één beschuit of geroosterd broodje

 

Vrijdag (diner):

één ei

één tomaat

een halve krop sla eventueel met wat olie, zout en azijn

 

Wat je aan dit schema kan zien is dat het zich vooral focust op de doordeweekse dagen. De meeste ziekenhuisdiëten staan het toe om in het weekend weer ‘normaal’ te eten. Maar wat je ook ziet is dat er geen ontbijt is inbegrepen in dit dieet en dat is een kwalijke zaak. Hoewel mensen denken dat een ontbijt alleen maar meer dikmaakt, raden de meeste theoretisch onderbouwde diëten juist aan om te ontbijten. Dit heeft namelijk tot gevolg dat je energie hebt en minder behoefte hebt aan suikers tussendoor.

 

Fabels bij het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet zou je helpen om snel gewicht te verliezen en af te vallen. Maar helaas zijn er veel fabels die over dit dieet de ronde doen. We bespreken enkele hardnekkige fabels over het dieet hieronder.

  • Het ziekenhuisdieet zorgt dat je in een paar dagen al veel kilo’s verloren bent.
  • Het ziekenhuisdieet is een gezond dieet waarmee je snel tot resultaat komt.
  • Je kan met het ziekenhuisdieet in een week tijd wel tien kilo of meer afvallen.

 

Fabel 1: de eerste kilo’s zijner snel af

De eerste kilo’s vliegen er inderdaad vanaf. Vaak gaat het om een kilo of drie in de eerste twee dagen. Maar helaas is dat geen vet wat eraf gaat. Het gaat om vocht. Doordat je jezelf uithongert, verdwijnt er veel vocht uit je lichaam en dat merk je aan de kilo’s die je verliest. Maar dit zijn geen gezonde kilo’s om te verliezen, want vocht is essentieel om normaal te kunnen functioneren.

 

crash dieet volgenFabel 2: het ziekenhuisdieet is zeer gezond

Waarom wordt het ziekenhuisdieet door niemand aangeraden? Antwoord daarop is simpel: het is geen gezond dieet. Je doet jezelf enorm tekort, zowel lichamelijk als geestelijk door dit dieet te gebruiken. De gevolgen staan uitgebreid beschreven in het artikel dat we eerder noemden (BRON: www.hulp-bij-afvallen.nl). De conclusie kan kort en bondig zijn: het ziekenhuisdieet is een ongezond dieet.

 

Fabel 3: je kan veel afvallen met het ziekenhuisdieet

Helemaal een fabel is dit niet. Want wie weinig eet valt af. Denk maar eens aan mensen die ziek zijn of griep hebben. Die eten minder en vallen veel af. Maar wat denk je dat er gebeurt als je afgevallen bent en weer normaal gaat eten? Juist. De kilo’s komen vanzelf wel weer bij je terug, omdat je lichaam niet door kan blijven gaan op maar duizend calorieën per dag. Je lichaam zal vanzelf weer van je vragen dat je meer gaat eten en dat ga je merken op de weegschaal.

 

Vermijd het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet leidt tot veel speculaties. Het is een dieet waarmee je razendsnel en in korte tijd af kan vallen. Die gedachte maakt het vooral onder jonge meisjes bijzonder geliefd. Maar het ziekenhuisdieet is geen goed dieet. Het is niet theoretisch onderbouwd en de meeste geruchten zijn fabels. Het is ongezond om snel af te vallen, want je lichaam moet ineens heel erg gaan schakelen. Dat zal je merken aan je gezondheid. Veel beter is het dus om te focussen op een dieet dat wel een gewenst effect op je lichaam kan hebben. En gelukkig staan er daarvan genoeg beschreven op deze website. Wil je meer weten? Kijk dan eens naar wat de Rijksoverheid schrijft over gezonde voeding en gezondheid (BRON: www.rijksoverheid.nl).