07 nov

Van een crash dieet naar koolhydraatarm

Hoe vaak lees je niet dat mensen aan een crash dieet beginnen. Snel even 5 kilo afvallen om weer in die jurk te passen of in die bikini en op vakantie te gaan. Het klinkt zo mooi, eenvoudig en verantwoord. Maar dat is het zeker niet.

Goed dan ook om te zien dat een steeds grotere groep op zoek gaat naar alternatieven voor een crash dieet. Een koolhydraatarm dieet is daar zeer geliefd bij. Of eigenlijk: het bereiden van koolhydraatarme recepten.

Wat is nu het verschil tussen een crash dieet en koolhydraatarm eten en drinken? In dit artikel leggen we je uit waarom koolhydraatarm wel het juiste dieet is (en een crash dieet niet).

Crash dieet versus koolhydraatarme recepten

 

Koolhydraatarm is gezond

Ons lichaam heeft energie nodig. Energie om te kunnen werken, om te kunnen bewegen, maar ook om te kunnen nadenken en zelfs om ons gelukkig te voelen. Energie haalt ons lichaam uit voeding. Voeding is doorgaans opgebouwd uit eiwitten, koolhydraten en (on)verzadigde vetten.

De balans is dat je je vooral koolhydraten eet, daarna veel vetten en circa 10% van je voedingsinname bestaat uit eiwitten. Dat is gezond en daarmee krijg je zowel genoeg energie binnen om te kunnen functioneren, als dat je lichaam niet te dik kan worden.

Energie komt binnen en wordt verbrand. Er is dus aanvoer en afvoer.

Maar… heel veel mensen eten teveel koolhydraten. Het gaat dan met name om enkelvoudige koolhydraten, die niet bijdragen aan je gezondheid. Ze voeden niet, geven nauwelijks energie af en – wat het ergste is – ze worden niet verbrand.

In plaats daarvan worden deze koolhydraten opgeslagen als extra vet. Je wordt dus dikker.

 

Juist afvallen!

Een koolhydraatarm recept helpt je om deze schadelijke, dikmakende koolhydraten uit de weg te gaan. In plaats daarvan eet je wel gezonde koolhydraten (een koolhydraatarm dieet is dus geen dieet waarbij je helemaal geen koolhydraten eet!), eiwitten en onverzadigde vetten.

Wanneer je dat op een verantwoorde, reguliere manier doet, kun je zo’n 2 tot 3 kilo in de week verbranden.

 

Crash dieet

Een crash dieet heeft ook tot doel om veel vet te verbranden. Soms wel 5 kilo in de week! Dat doe je echter niet door op je voeding te letten en gezonder te gaan eten.

Je doet dat namelijk door helemaal niet meer te eten of in ieder geval: veel te weinig. Je hebt crash diëten in allerlei soorten en maten. Van het ziekenhuisdieet tot het 3 dagen dieet en van het militaire dieet tot het grapefruit-, yoghurt- en soepdieet.

Het idee is dat je weinig eet en zodoende minder calorieën tot je neemt, waardoor je lichaam gedwongen wordt overtollig vet te verbranden. De werkelijkheid is dat je lichaam voornamelijk vocht verliest en veel spieren afbreekt om aan energie te komen. Je hebt het idee dat je goed bezig bent, omdat je gewicht verliest. Maar in werkelijkheid verlies je veel energie.

Mensen die een crash dieet volgen ervaren maar tijdelijk het gunstige effect. Naarmate ze hun streefgewicht bereikt hebben, komen ze in rap tempo weer aan en vaak worden ze nog zwaarder. Spiermassa is immers geslonken en eet geen vet meer. Je wordt dikker dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

 

Verantwoord afvallen

Wanneer je op de juiste manier wil afvallen raad je dus al dat je geen crash dieet moet volgen. Wel moet je gezonder gaan eten en drinken. Koolhydraatarme recepten kunnen daar prima bij helpen, evenals de richtlijnen die het Voedingscentrum voorschrijft met het oog op groenten en fruit. Twee stuks fruit en 200 gram groenten zouden al heel veel verschil moeten kunnen maken.

Kies dus bij voorkeur voor de verantwoorde manier en niet voor de snelle manier. Want hoe mooi het ook klinkt, het effect is zeer tijdelijk en lang niet zo gezond.

Bewaren